Права у шоу-бізнесі: чому зірки йдуть від продюсерів?

У шоу-бізнесі, як і будь-якій сфері розваг, артист і його промоутер, виступають єдиним табором в підкоренні зіркового олімпу. Хоча багато виконавців заявляють про свій відхід з лейблів і самостійного плавання. З чим це пов’язано? З одного боку, артисти – люди молоді і амбітні, тому часто спостерігається елементарна «зірковість»: після першого-другого кліпу співак вирішує, що рівень його таланту вже перевершує знання продюсера. З іншого боку – спочатку неправильні і часто неправомірно побудовані відносини «продюсер-артист» дають конкретні тріщини в період грошового дефіциту. Розглянемо найбільш поширені ситуації таких темних домовленостей.

Ситуація 1.

«Ваня, я Ваша на віки!»

Найбільш популярний випадок, коли Контракт складається на таких умовах – це безвихідь Молодому артисту нема на кого сподіватися, і він хапається за першу ж можливість закріпитися в світі шоу-бізнесу. Такі молоді та наївні підписують будь-який документ, практично не дивлячись, і сліпо довіряють продюсеру все, включаючи власне життя. Схожа ситуація, коли Контракт підписується нехай і з більш обізнаним артистом, але не зовсім в робочій обстановці і свідомому стані артиста. Вкладення з боку продюсера, його обсяги роботи в таких документах часто описані якщо не мінімально (і за це скажіть спасибі), то якось туманно… Але зобов’язання артиста, аж до того, з ким він має і не має права проводити дні і ночі, – досить докладно. Також досить ясно викладається стаття розподілу доходів від виступів артиста, яка в кращому випадку представляє собою 50% на 50%. У гіршому – 10 відсотків з концерту. Наприклад, один з досить відомих сьогодні артистів 5 років пропрацював на продюсера (саме на продюсера, а не на себе і свою творчість), отримуючи після кожного концерту – 100 у.о. в кишені! .. Як? Солодко? Це становило рівно 20 відсотків від його гонорару. Більш того, гроші на зйомки відеокліпів артист шукав сам, тому що продюсер відповідав на будь-які прохання і раціональні доводи просто і коротко: грошей немає.

Скільки і як часто виділяти на розвиток проекту грошей – воля продюсера, чи не регламентована жодними пунктами Контракту. Часто на початку, продюсер вкладає досить пристойні, буває навіть «непристойні» суми в «розкрутку» артиста. Відбувається це або від сліпого азарту, або від особистої зацікавленості справити враження на молоду зірку своїми можливостями. Але гроші не відбиваються, азарт згасає, і складається ситуація, коли артист входить перед продюсером в такий борг, що «контора», перестає йому видавати навіть мізерні відсотки за концерти. Добре, коли передбачена зарплата артисту за роботу в холдингу. Це практикують продюсери, які бояться, що одними концертами артист ситий не буде. Але, також бувають випадки, коли і ці гроші бухгалтерія не видає! У таких випадках відповідь на всі питання дуже лаконічна: «Вибач, дорогий артист! Доходу від тебе ніякого, так що зарплата твоя пішла в рахунок відплати боргу». Виходить, якщо інтерес є – промоутер смітить перед молодою зіркою грошима, знімає нечувано дорогий перший кліп, дає гроші на ротацію, робить 3 гламурних фото-сесії, водить в дорогі заклади і все це – … не по справі! Тому що все це – від запалу почуттів, а не від раціонального розуму. Бізнес так не робиться. І, як тільки артист зрозуміє це і вирішить шукати іншого фахівця для своєї «розкрутки», його поставлять перед фактом, що навіть те, що було вже зроблено: його сценічне ім’я, записані пісні та відзнятий кліп, за умовами Контракту йому не належить! Більш того – на нього буде «наїжджати» контора продюсера з приводу повернення грошей, які були вкладені в його «розкрутку».

І звичайно, юридична порада – уважно дивіться, шановні артисти, які документи Ви підписуєте з продюсером. Якщо не впевнені в умовах Контракту, візьміть тайм-аут і дайте можливість ознайомитися з документами юристу або зателефонуйте йому в зручний для Вас час за порадою як бути і що робити. Якщо у Вас немає надійного юриста (або можливості не дозволяють такого найняти), то хоча б вимагайте від продюсера за його рахунок походу до нотаріуса, щоб офіційно узаконити і підтвердити Ваші права і повноваження перед продюсером. Нотаріус незаконні угоди засвідчити не зможе, так як буде за таку дію нести відповідальність, в тому числі і кримінальну.

Витратьте свій перший гонорар не на красиву біжутерію, а на компетентну правову консультацію. На початку серйозний підхід до своєї творчості і оформлення документів послужить Вам хорошим піаром і рекламою Вашої творчості!

 

Ситуація 2.

«Я плачу. Зробіть мене зіркою!»

Є й інший варіант, коли артист вкладає в себе гроші сам (за допомогою багатих родичів). А продюсер, згідно зі своїми знаннями про «розкрутку», ці гроші доцільно вкладає в проект. Найпоширенішою є ситуація, коли артисту заздалегідь розраховують план його просування на ринку тисяч на 200 доларів. Причому, не менше половини від цієї суми потрібно вносити наперед, оскільки все прораховано! Сума видається, проходить час, артист залишається артистом, але не стає зіркою … І у відповідь на питання про те, куди пішли гроші, і чому він ще не «mega-star», артист дізнається, що все було витрачено згідно з планом, але ось тільки сам він якось не постарався і не зовсім талановитий, тому-то проект і не спрацював! Більш того, права на створений матеріал знову-таки йому не належать. Чому продюсер так чинить? Відповідь проста, як шматочок апельсину: щоб «недбайливий» артист 200 раз подумав, «виправився» і вклав чергову кругленьку суму. Це все ситуації, в яких по-своєму правий артист. Чому по-своєму? – Тому що треба точно усвідомити одне: шоу-бізнес – це теж бізнес, а не казка. І тут просто пачками грошей питання любові публіки не вирішуються. І, якщо результат і справді важливий, то це стає метою всієї команди – і артиста, і продюсера, і PR-фахівця, і навіть кур’єра! Артист не повинен думати, що за нього все вирішують, і тоді ніхто не зможе його обдурити. Ще артист повинен і справді бути талановитим і працювати, а не «з діловим виглядом» їздити по салонах краси і ходити по ресторанах. Тому що є і друга сторона медалі.

У даній ситуації юридично підковані артисти, а також їх інвестори, будуть у виграші і гарантують собі позитивний результат при вкладенні коштів в проект. У будь-якому випадку, юрист допоможе скласти угоду між артистом і продюсером про витрачені останнім коштів, терміни реалізації творчих планів та обов’язкові письмові звіти про витрачені суми в інтересах артиста. І не слід забувати про збереження авторських прав на написання, наприклад самим же артистом, пісні і суміжні права на фонограми. Також варто звернути увагу на реєстрацію імені (псевдоніма) артиста, як торгову марку в установленому порядку. А питання любові глядачів перевіряються замовленими прогнозам творчості артиста, які є офіційним підтвердженням інформації і не можуть конкурувати з розповідями продюсера!

 

Ситуація 3.

«Продюсер у всьому крайній!»

… Наприклад, приходять до продюсера артист та інвестор і укладають договір про надання послуг з «розкрутки». Продюсер бере за свою роботу вельми прийнятну зарплату, намагаючись заощаджувати кошти свого підопічного або підопічної, а потім стикається з тим, що відносини між артистом і інвестором, м’яко сказати, «не зовсім ділові» і що весь бізнес залежить від таких відносин. Але ж результат вимагатимуть у продюсера! Можливий і такий варіант: ніяких відносин між артистом і інвестором немає, але артист – любитель випити, нічого не робити і т.д., який псує продюсеру імідж і відносини з людьми в професійній сфері. Однак продюсер вже «підписався» на роботу з ним, а отже, несе відповідальність за успішність розкрутки перед інвестором. А інвестор, наприклад, виявляється «занадто діловим» і лізе зі своїми діловими пропозиціями по розкрутці, хоча сам дуже далекий від сфери шоу-бізнесу. А сам артист – звичайний приїжджий, який в першу чергу слухає свого інвестора, а вже потім професіоналів! … В будь-якій з перерахованих ситуацій, відповідати за всіма статтями доведеться продюсеру.

І тут дуже доречними виявляться юридичні настанови. В першу чергу потрібне грамотне складання тристороннього Договору: артист-продюсер-інвестор, де прописувати всі абсолютно умови співпраці. Приймати виконану роботу у формі Актів, а грошові умови підкріплювати затвердженими кошторисами. В умовах Договору передбачити пункти про розірвання Договору та перегляд його умов в обумовлені сторонами періоди.

Також не варто забувати про нотаріальне посвідчення Довіреностей на представництво продюсером інтересів Артиста і якщо потрібно Інвестора. В даному випадку, не має значення чи це державний чи приватний нотаріус.

І звичайно ж кожен конкретний випадок вимагає індивідуального розгляду і тому ідеально, щоб всі питання щодо оформлення документації та вирішення питань діяльності сторін, узгоджувалися і продумувалися між професіоналами в цій галузі – юристами (бажано ще й фахівцями в сфері інтелектуальної власності та шоу-бізнесових правил )!

/

X